gory

NIŻNE RYSY [2430 m. n.p.m.]

kliknij aby powiększyć [#1]

#1 Z Kotła pod Rysami (3h) - łatwo

[WHP 1041] Znad Czarnego Stawu od Rysami, za znakami czerwonymi na ściezką na Rysy, w pobliże grzędy (1h45min). Około 150 m przed początkiem grzędy, schodzimy ze ścieżki w lewo na piarżyste zbocze, biegnące na lewo od grzędy. Zboczem tym w górę, z odchyleniem w lewo do płytkiego, szerokiego, piarżystego żlebu spadającego z przełączki między głównym a płd. wierzchołkiem Niżnych Rysów. Zlebem tym w górę aż w pobliże wspomnianej przełączki ; (a) następnie łukiem w lewo po złomach na główny wierzchołek ; lub też (b) na przełączkę skąd szerką granią w lewo na główny wierzchołek (1h15min)

MIEGUSZOWIECKI SZCZYT CZARNY [2410 m. n.p.m.]

kliknij aby powiększyć [#5]

#2 Z przełęczy pod Chłopkiem - (30 min) - łatwo

[WHP 917] Z przełęczy ku płd-wsch mniej więcej poziomo po stronie Doliny Mięguszowieckiej w poprzek kilku skalnych grzęd. Po dotarciu do wybitnej szerokiej piarżystej rynny, biegnącej wprost w górę do grani, przekraczamy ją i zygzakiem wśród stromych skał wydostajemy się na grzbiet żebra ograniczającego ową rynnę z prawej strony. Zebrem tym w górę na płn-zach grań, następnie granią w prawo na wierzchołek

#5 Lewą częścią płn ściany - (25 min) - łatwo

[WHP 925] Ścieżką na przełęcz pod Chłopkiem (znaki zielone) do początku galeryjki (od Czarnego Stawu 1h45min) Galeryjką kilkadziesiąt kroków w prawo , po czym w lewo ścianą przez upłazki, rynny, stopnie skalne, początkowo wprost ku górze, poźniej zaś zlekkim odchyleniem w prawo na płn-zach grań i nią w lewo na wierzchołek.

MIEGUSZOWIECKI SZCZYT WIELKI [2438 m. n.p.m.] - przez Hińczową Przełęcz

kliknij aby powiększyć [#3B:dolina za Mnichem-Hińczowa Przeł.]

kliknij aby powiększyć [#3C,D:Hińczowa Przeł.-MSW]

#3 Z Doliny za Mnichem - (3h30min ) - nieco trudno

[A]Z progu Doliny za Mnichem ku płd, na lewo od dna doliny (Stawu Staszica) w górę przez próg na taras z Wyżnimi Mnichowymi Stawkami, poniżej płn-zach i płn ściany Mnicha (15min), stąd ku płd za kopczykami przez stromy próg na wyższy taras (Mnichowe Plecy). Stąd skośnie w górę, w prawo ku płd-wsch, po upłazkach na Mnichową Przełączkę Niżnią (30min). Ku płd-zach ciągnie się grzbiet kumulujący w Mnichowej Kopie. Idziemy grzbietem w prawo w górę, początkowo na prawo od jego krawędzi, potem na lewo od rozszerzajacego się grzbietu. Osiągamy brzeg dużego piarzystego tarasu, pod płn ściana Cubryny(Zadnia Galeria Cubryńska), ponad wylotem komina stanowiącego przedłuzenie Zlebu pod Mnichem (20min).

[B] Ponad górnym wylotem komina, trawers trawkami w lewo i nieco w dół na żebro ograniczające ów komin z prawej (orograficznie) strony. Prawą stroną żebra w dół, początkowo skalnymi stopniami a potem upłazkami. Na koniec skośnie w prawo w dół na zachodni skraj Małej Galerii Cubryńskiej (10 min). W poprzek tarasu górną jego częścią , po czym poniżej zachodzących z góry stromych ścian, w górę skalisto-piarżystą rynną (istnieje możliwość ominięcia jej z lewej strony), po czym stromymi upłazkami skośnie w lewo, do ciągnącej się wprost w górę piarżystej rynny. Rynną kilkanaście metrów w górę, następnie upłazkami w lewo na płn-zach kraniec Wielkiej Galerii Cubryńskiej (15 min) Skałkami po prawej stronie żlebu spadającego z pod Hińczowej Przeł. jakiś czs w górę, następnie żlebem na przełęcz (45min)

[C] Z Hińczowej Przełęczy trawers nieco poniżej grani po stronie słowackiej trawiasto piarżystym zboczem, następnie skośnie w górę rodzajem skalnej półki na boczne żebro biegnące ku płd od Mięguszowieckiej Turniczki, następnie (a) po drugiej stronie żebra w góre skośnie w prawo rynnami i grzedami w pobliże grani poniżej jej niewielkiego uskoku. Następnie (ekspozycja) trawers po skale w prawo na półkę i ciągle w prawo półkami stopniami,ściankami, raz poziomo a raz w górę do siodełka w żebrze skalnym (40 min); albo (b) po drugiej stronie żebra w góre skośnie w prawo rynnami i grzedami na siodełko w grani za Mięguszowiecką Turniczką. Z siodełka stroma i wąską granią w górę przez uskoki, bloki,ścianki i stopnie w kierunku wierzchołka, pod koniec grań robi się mniej stroma i szersza tam trzymając się lewej strony osiągamy wierzchołek (1h15min)

[D] - Z siodełka (na które od drugiej strony wyprowadza "droga po głazach") w górę stromym żebrem rozdzielającym dwie powyżej zbiegające się ze sobą rynny, a następnie rynną powstałą w wyniku ich połączenia w górę w pobliże zach grani. 5 m ponżej szczerby w grani w prawo odchodzi półka. Stąd (a) półką miejscami zwężąjącą się , pod przewieszoną skałą (I) a pod koniec małym kominkiem, w górę do wcięcia w kulisie skalnej. Stąd wprost w górę stromym żeberkiem poprzez wysokie jego stopnie na zachodnią grań. Na grani w prawo i pod koniec trzymając się lewej krawędzi na wierzchołek (30 min) albo (b) wprost w górę na grań i dalej końcowym odcinkiem drogi 3Cb

MIEGUSZOWIECKI SZCZYT WIELKI [2438 m. n.p.m.] - "Drogą po Głazach"

kliknij by powiększyć [#4B,C]

#4 Z Przełęczy pod Chłopkiem - (2h30min ) - nieco trudno

[A] Na Przełęcz pod Chłopkiem docieramy od schroniska przy Morskim Oku za znakami czrwonymi a potem zielonymi (2h15min).Z przełęczy można dwojako:(a) trawiasto-skalistą, pd.-wsch., granią aż do pierwszego spiętrzenia z bocznym żebrem wiodącym ku Dolinie Mięguszowieckiej, następnie przez to żebro i obchodząc górą dość eksponowaną ściankę, w skos, w dół, wydeptanymi trawami i piarżyskami schodzimy na Pośrednią Mięguszowiecką Ławkę, czyli szeroki i niezbyt stromy trawiasto-piarżysty zachód ciągnący w lewo, w górę pod pd. ścianami Pośredniego Mięguszowieckiego Szczytu (30min) ; lub (b) całkiem poziomo wyraźną ścieżką do żebra, gdzie w dogodnym miejscu dalszy trawers (zwany Trawersem Westwalewicza) już w ekspozycji i krucho(I)przez niewielką depresję i po przewinięciu się - charakterystyczną ścianką w dół (I) do szerokiego piarżystego żlebu, który przekraczamy i wchodzimy na Pośrednią Mięguszowiecką Ławkę (30 min). Ławkę przechodzimy w poprzek, poziomą ścieżką i przez urwistą krawędź, a dalej wyraźnie narzucającym się płytowym zacięciem w dół, nieco w prawo, osiągamy trawnik z dwoma sporymi kopczykami.

[B] Stąd w lewo, w dół, systemem rynien, po wyraźnych stopniach, dalej utrzymując kierunek nieco w prawo, im niżej tym łatwiej, do kolejnego sporego trawiasto-piarżystego zachodu, czyli tzw. Wielkiej Mięguszowieckiej Ławki, który osiągamy niemalże dokładnie poniżej V-kształtnego wcięcia Mięguszowieckiej Przełęczy Wyżniej (30 min) . W lewo - wykopczykowane zejście łatwą rynną i po piarżyskach do Wielkiego Hińczowego Stawu (40 min) Wielką Mięguszowiecką Ławką, wyraźną ścieżką, coraz stromiej, najpierw pod skałami z prawej strony, następnie od lewej wchodząc na dobre stopnie wśród płyt i ścianek, docieramy do siodełka w żebrze, na którym Ławka się kończy (20 min)

[C] Tu łączymy się z drogą prowadzącą od Hińczowej Przełęczy - dalej na wierzchołek drogą 3D (30min)

CUBRYNA [2376 m. n.p.m.] - przez Hińczową Przełecz

kliknij aby powiększyć

#6 Z Doliny za Mnichem - (2h35min) - łatwo

[A] - Na Hińczową Przełęcz drogą 3AB (2h15min)

[B] Szeroką wschodnią granią aż pod jej pionowy uskok, który obchodzimy z lewej bądź prawej strony, powyżej uskoku odgałęzia się boczna płn grań (uwaga w schodzeniu na to miejsce), następnie po obejściu uskoku z powrotem na grań,i nią teraz już bardziej wąską i stromą na wierzchołek (20min)